Методика використання електронного підручника на уроках



Цифрове життя навколо нас 

Можливі варіанти


E-ink електронний підручник
1. Змішаний варіант e-ink електронного підручника. У цьому варіанті паперові версії підручників і книг, в яких колір має критичне значення, використовуються, як звичайно, а в якості електронного підручника використовується електронна книга з екраном e-ink, в яку завантажуються всі інші шкільні підручники і додаткова література. Дуже великим плюсом технології e-ink є дуже тривала робота від батареї (навіть при активному використанні - до 3 тижнів)

В якості електронних підручників бажано використовувати електронні книги великої діагоналі, наприклад, 9.7" EvroMedia Е-Учебник Classic Pro (1280х800 пікселів, орієнтовна вартість 2100 грн.) або аналогічні. Використання електронних книг менших діагоналей небажано, але у крайньому випадку можна використати недорогі 6" електронні книги, наприклад, EvroMedia Е-Учебник HD Black Gold (1024х768 пікселів, орієнтовна вартість 1200 грн.) або аналогічні.

E-ink електронний підручник (кольоровий)
2. Повний варіант e-ink електронного підручника. У цьому варіанті всі електронні версії підручників, книг та додаткова література завантажені до електронної книги з кольоровим екраном e-ink. Технології виробництва екранів e-ink в даний час не дозволяють відтворювати яскраві живі кольори, до того ж, орієнтовна вартість електронних книг, які використовують такі екрани, дуже висока, до 5000 грн., що є неприйнятним для більшості батьків. Прикладом такої електронної книги є PocketBook Color Lux (PB801). Доцільно почекати деякий час, так як найближчим часом очікуються екрани наступного покоління.
TFT електронний підручник (планшет)
3. Повний варіант TFT електронного підручника. У цьому варіанті всі електронні версії підручників, книг та додаткова література завантажені до планшету, обов'язково з потужною батареєю (понад 4500 мАч) та бажано великим екраном. На екранах планшетів всі кольори відтворюються якісно, але сама технологія TFT не дуже корисна для дитячих очей, до того ж, далеко не всі планшети великої діагоналі навіть з потужними батареями зможуть впевнено протриматись більше 6 годин на одному заряді батареї, чого інколи може бути недостатньо, зважаючи на поступове старіння батареї.

В даному варіанті може підійти, наприклад, недорогий планшет Impression ImPad 1004 (вартість близько 1300 грн.). Звісно, що використовувати брендові моделі планшетів (Samsung, Asus, Apple і т.п.) значно зручніше, ніж бюджетні, але їх можуть дозволити собі далеко не все діти і треба не забувати, що цінні речі можуть елементарно вкрасти.
Електронні версії шкільних підручників можна знайти і завантажити в багатьох місцях Інтернету, але будьте уважні, так як здебільшого посилання будуть непрямими, заплутаними або навіть шкідливими. В списку нижче підібрані найкращі безпечні сайти з підручниками, більшість файлів з яких доступні для прямого завантаження в форматах DjVu и PDF. Для перегляду підручників на пристроях з операційною системою Android рекомендується використовувати програму EBookDroid. Сайти активно змінюються і якщо не виходить знайти або нормально завантажити підручник з одного сайту, то спробуйте на іншому.

http://pidruchnyk.com.ua/ Дуже зручний сайт як для перегляду в режимі онлайн, так і для завантаження підручників (прямі посилання під вікном онлайн-перегляду)
http://schoolbooks.org.ua/ Для завантаження електронної копії підручника необхідно на його сторінці клацнути правою кнопкою на "Завантажити підручник" та вибрати "Сохранить ссылку как..." або аналогічний пункт меню.

http://portfel.at.ua/ Для завантаження електронної копії підручника необхідно на його сторінці клікнути по іконці PDF або DjVu поряд з зображенням книжки і в наступному вікні також вибрати "Скачать".

http://4book.org/uchebniki-ukraina Підручник завантажиться в вигляді архіву, його необхідно буде розпакувати (програмою WinRaR або аналогічною), так як більшість пристроїв не зможуть його прочитати.

http://shkola.yccat.com/index.html Дуже гарний сайт, але для завантаження електронних копій підручників необхідно пройти просту реєстрацію.

У випадку, якщо якість завантаженого підручника невисока - пошукайте його на інших сайтах зі списку вище, дуже висока вірогідність, що там знайдеться набагато якісніший екземпляр
Все більше використання комп'ютерів дозволяє автоматизувати, і цим спростити складну процедуру, яку використовують і вчителя при створенні методичних посібників. Тому використання електронних підручників (ЕП) має ряд важливих переваг:1. Автоматизація процесу створення електронних підручників, а також зберігання даних.2. Робота з практично необмеженим обсягом даних.3.Електронние підручники відповідають потребам особистості учня.
Що ж таке «електронний підручник» і в чому його відмінності від звичайного підручника? Зазвичай електронний підручник є комплект навчальних, контролюючих, моделюючих та інших програм, що розміщуються на магнітних носіях (твердому або гнучкому дисках) комп'ютера, в яких відображено основний науковий зміст навчального предмета.
ЕП часто доповнює звичайний. Він особливо ефективний у випадках, коли він: забезпечує швидку зворотний зв'язок допомагає швидко знайти необхідну інформацію, пошук якої в звичайному підручнику утруднений економить час при багатократних зверненнях до гіпертекстових пояснень разом з коротким текстом - показує, розповідає, моделює і т.д. (З'являються можливості і переваги мультимедіа-технологій) дозволяє швидко, але в темпі, найбільш підходящому для конкретного учня, перевірити знання з певного розділу.До недоліків ЕП можна віднести не зовсім хорошу физиологичность дисплея як засобу сприйняття інформації (сприйняття з екрана текстової інформації менш зручно, ніж читання книги) і більш високу вартість у порівнянні з книгою.
В даний час до підручників пред'являються такі вимоги:
1. Інформація по обраному курсу повинна бути добре структурована і представляти собою закінчені фрагменти курсу з обмеженою числом нових понять.
2. Кожен фрагмент, поряд з текстом, має бути інформацію в аудіо-або відео («живі лекції»). Обов'язковим елементом інтерфейсу для живих лекцій буде лінійка прокрутки, що дозволяє повторити лекцію з будь-якого місця.
3. Текстова інформація може дублювати певну частину живих лекцій.
4. На ілюстраціях, що представляють складні моделі або пристрої, повинна бути миттєва підказка, з'являється чи зникаюча одночасно з рухом курсору по окремих елементах ілюстрації (карти, плану, схеми, креслення складання виробу, пульта управління об'єктом і т.д.).
5. Текстова частина повинна супроводжуватися численними перехресними посиланнями, що дозволяє скоротити час пошуку необхідної інформації, а також потужним пошуковим центром. Перспективним елементом може бути підключення спеціалізованого тлумачного словника з цієї предметної області.
6. Відеоінформація або анімації повинні супроводжувати розділи, які важко зрозуміти в звичайному викладі. У цьому випадку витрати часу для користувачів в п'ять-десять разів менше в порівнянні з традиційним підручником. Деякі явища взагалі неможливо описати людині, ніколи їх не видавшему (водоспад, вогонь і т.д.). Відеокліпи дозволяють змінювати масштаб часу і демонструвати явища в прискореної, повільний або вибіркової зйомці.
7. Наявність аудіоінформації, яка в багатьох випадках є основною і часом незамінною змістовною частиною підручника. Режими роботи електронного підручника. Можна виділити 3 режиму роботи ЕП: навчання без перевірки; навчання з перевіркою, при якому в кінці кожного розділу (параграфа) учневі пропонується відповісти на кілька питань, що дозволяють визначити ступінь засвоєння матеріалу; тестовий контроль, призначений для підсумкового контролю знань з виставленням оцінки. Електронний варіант підручника вміщує в собі і засоби контролю, тому що контроль знань є однією з основних проблем у навчанні. Довгий час в освіти контроль знань проводився в усній формі. На сучасному етапі застосовуються різні методи тестування. Ряд педагогів вважають, що тести виключають такі необхідні навички, як аналіз, зіставлення, узагальнення і т.д. Але застосування нових інформаційних технологій сприяють підвищенню ефективності навчання, а також є незамінним інструментом при самостійній підготовці навчається.
Варіанти побудови уроків з використанням електронного підручника:
1. Електронний підручник використовується при вивченні нового матеріалу і його закріпленні (20 хв. Роботи за комп'ютером). Учнів спочатку опитують за традиційною методикою або за допомогою друкованих текстів. При переході до вивчення нового матеріалу учні парами сідають біля комп'ютера, включають його й починають працювати зі структурною формулою і структурними одиницями параграфа під керівництвом і за планом вчителя.
2. Електронна модель підручника може використовуватися на етапі закріплення матеріалу. На даному уроці новий матеріал вивчається звичайним способом, а при закріпленні все учні 5-7 хв. під керівництвом вчителя співвідносять отримані знання з формулою параграфа.
3. В рамках комбінованого уроку за допомогою електронного підручника здійснюється повторення і узагальнення вивченого матеріалу (15-17хв.). Такий варіант кращий для уроків підсумкового повторення, коли по ходу уроку потрібно «перегорнути» зміст кількох параграфів, виявити родовід понять, повторити найбільш важливі факти і події, визначити причинно наслідкові зв'язки. На такому рівні учні повинні мати можливість попрацювати спочатку спільно (по ходу пояснення вчителя), потім у парах (за завданням вчителя), нарешті, індивідуально (по черзі).
4. Окремі уроки можуть бути присвячені самостійного вивчення нового матеріалу і складання за його підсумками своєї структурної формули параграфа. Така робота проводиться в групах учнів (3-4 людини). У висновку уроку (10 хв.) Учні звертаються до електронної формулі параграфа, порівнюючи її зі своїм варіантом. Тим самим відбувається прилучення учнів до дослідницької роботи на уроці, починаючи з молодшого шкільного віку.
5. ЕП використовується як засіб контролю засвоєння учнями понять. Тоді до складу електронного підручника входить система моніторингу. Результати тестування учнів з кожного предмета фіксуються й обробляються комп'ютером. Дані моніторингу можуть використовуватися учнем, учителем, методичними службами та адміністрацією. Відсоток правильно вирішених завдань дає учневі уявлення про те, як він засвоїв навчальний матеріал, при цьому він може подивитися, які структурні одиниці їм засвоєні не повною мірою, і згодом допрацьовувати цей матеріал. Таким чином, учень якоюсь мірою може керувати процесом навчання.
Учитель, у свою чергу, на основі отриманої інформації також має можливість управляти процесом навчання. Результати класу за змістом в цілому дозволяю вчителю побачити необхідність організації повторення по цієї чи іншої структурної одиниці для досягнення максимального рівня навченості.
Розглядаючи результати окремих учнів по структурним одиницям, можна зробити висновки по кожному окремому учневі і прийняти відповідні методичні рішення в плані індивідуальної роботи.
Можна простежити динаміку навчання учня з предмета. Стабільно високі результати деяких учнів дає вчителю можливість вибудувати для них індивідуальну предметну траєкторію.
Методичним об'єднанням і кафедрам вчителів частіше цікаві результати моніторингу за змістом. Вони отримують повну інформацію про засвоєнні кожної структурної одиниці учнями всієї паралелі. На основі таких даних виявляється матеріал, який викликав труднощі у учнів, що дозволяє на засіданнях кафедр і в рамках творчих груп розробляти методичні рекомендації щодо подолання цих труднощів.
Адміністрації школи система педагогічного моніторингу дозволяє відстежувати рівень знань учнів з предметів, бачити його динаміку, активізувати методичну роботу педагогів з конкретних проблем змісту освіти, контролювати оптимальність навчального плану і на основі даних педагогічного моніторингу здійснювати його коригування.
Інформаційна технологія відкриває учнів можливість краще усвідомити характер самого об'єкта, активно включитися в процес його пізнання, самостійно змінюючи як його параметри, так і умови функціонування. У зв'язку з цим, інформаційні технології не тільки можуть надати позитивний вплив на розуміння школярами будівлі та сутності функціонування об'єкта, але, що більш важливо, і на їх розумовий розвиток. Використання інформаційних технологій дозволяє оперативно і об'єктивно виявляти рівень освоєння матеріалу учнями, що досить істотно в процесі навчання.
Проблема темпу засвоєння учнями матеріалу за допомогою комп'ютера (проблема можливої індивідуалізації навчання при класно-урочної системи). У результаті використання електронних підручників, відбувається індивідуалізація процесу навчання. Кожен учень засвоює матеріал за своїм планом, тобто у відповідності зі своїми індивідуальними здібностями сприйняття. В результаті такого навчання вже через 1-2 уроку (заняття) учні будуть знаходитися на різних стадіях (рівнях) вивчення нового матеріалу.
Це призведе до того, що вчитель не зможе продовжувати навчання школярів за традиційною класно-урочної системи. Основне завдання такого роду навчання полягає в тому, щоб учні знаходилися на одній стадії перед вивченням нового матеріалу. І при цьому все відведений час для роботи у них було зайнято.
Це може бути досягнуто при поєднанні різних технології навчання, причому, електронні підручники повинні містити кілька рівнів складності. У цьому випадку учень, який швидко засвоює пропоновану йому інформацію, може переглянути складніші розділи даної теми, а також попрацювати над закріпленням досліджуваного матеріалу. Слабкий же учень до цього моменту засвоїть той мінімальний обсяг інформації, який необхідний для вивчення наступного матеріалу. При такому підході до вирішення проблеми у викладача з'являється можливість реалізувати диференційоване, а також різнорівневі навчання в умовах традиційного шкільного викладання. На етан введення знань учень переходить від повної відсутності знань з досліджуваної теми до оволодіння ними в першому наближенні. Цей перехід повинен здійснюватися таким чином, щоб в учня склався загальний, не диференційований каркас необхідного знання, деяке загальне уявлення про тему. Основна форма засвоєння - вербальна, часто у вигляді навчальних правил, вирішення завдань грає переважно допоміжну ілюстративну роль. Етап проходить за максимальної допомоги з боку вчителя. На етапі тренування, що складається у вирішенні завдань, вербальне знання переходить в уміння і навик, набуває чіткість, визначеність. Рішення задач перетворюється на головний засіб навчання. Відбувається диференціювання вихідного знання, воно наповнюється приватними, деталями. Цей етап, значно переважаючий перший по труднощі тривалості, здійснюється за мінімальної допомоги з боку вчителя або навіть при повному її відсутності. Комп'ютерне навчання можливе в принципі на обох етапах, але доцільно, найчастіше на другому. При цьому, на 1-му етапі особистість учителя відіграє при введенні знання величезну стимулюючу роль. На 2-му етапі тренування, де переважає самостійна робота учнів, значимість цього чинника близька до нуля. Комп'ютерна тренування дозволяє усунути давно відомий недолік шкільного навчання, що складається в тому, що воно часто залишається більш-менш незавершеним, оскільки здійснюється переважно на рівні етапу запровадження знання. Навчальний процес будується зазвичай за принципом матрьошки, тобто засвоєння подальшої теми вимагає впевненого володіння попередньої, до вміння розв'язувати задачі. Але шкільних ресурсів на тренування не вистачає, і для багатьох учнів навчання зводиться до породження ланцюжка неповністю засвоєних тем. Важливо, що автоматизація тренування дозволяє гарантувати засвоєння адекватного знання і виправлення помилок, що виникли на попередньому етапі. При вивченні фізики для цього може використовуватися методика діагностування психологічних причин помилок, застосовна, можливо, і для інших предметів. Тому, кажучи надалі про комп'ютеризації навчання, будемо мати на увазі переважно етап тренування і, отже, ті предмети, засвоєння яких передбачає виконання численних вправ. Такі, наприклад, фізика, математика, мови і т. п. Для вирішення проблеми співвідношення "комп'ютерного" і "людського" мислення необхідно поряд з інформаційними методами навчання застосовувати і традиційні. Використовуючи різні технології навчання, ми привчимо учнів до різних способів сприйняття матеріалу: читання сторінок підручника, пояснення вчителя, отримання інформації з екрана монітора та ін. З іншого боку, навчальні та контролюючі програми повинні надавати користувачеві можливість побудови свого власного алгоритму дій, а не нав'язувати йому готовий, створений програмістом. Завдяки побудові власного алгоритму дій учень починає систематизувати і застосовувати наявні в нього знання до реальних умов, що особливо важливо для їх осмислення. Інформаційна технологія дозволить учням усвідомити модельні об'єкти, умови їх існування, поліпшуючи, таким чином, розуміння досліджуваного матеріалу і, що особливо важливо, їх розумовий розвиток. Слід зазначити, що комп'ютер, як педагогічний засіб, використовується в школі, як правило, епізодично .. Застосування комп'ютера, тому, виявляється доцільним лише при вивченні окремих тем, де є очевидна можливість варіативності. Для систематичного використання інформаційних технологій у процесі навчання необхідно переробити (модернізувати) весь шкільний курс предметів. При плануванні уроків необхідно знайти оптимальне поєднання таких програм з іншими (традиційними) засобами навчання. Наявність зворотного зв'язку з можливістю комп'ютерної діагностики помилок, що допускаються учнями в процесі роботи, дозволяє проводити урок з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. Контроль одного і того ж матеріалу може здійснюватися з різним ступенем глибини і повноти, в оптимальному темпі, для кожної конкретної людини. Таким чином, передбачається, що інформаційну технологію найдоцільніше застосовувати для здійснення попереднього контролю знань, де потрібна швидка і точна інформація про освоєння знань учнями, при необхідності створення інформаційного потоку навчального матеріалу або для моделювання різних фізичних об'єктів.

5 комментариев:

  1. Цікаві програми для користування на уроках.

    ОтветитьУдалить
  2. Дійсно використання інформаційних технологій дозволяє оперативно і об'єктивно виявляти рівень освоєння матеріалу учнями, що досить істотно в процесі навчання.

    ОтветитьУдалить
  3. Існує проект під назвою "Електронний підручник" який полягає у створенні плакатів формату А1 для кожного класу, на якому розміщено піктограми книг, відповідно до класу, на яких розміщені QR коди для завантажень електронних версій цих підручників. Плакати вільні для завантажень та розміщені за цим посиланням: http://magneticone.org/all-project-list/electronnyi-pidrychnuk/

    ОтветитьУдалить